افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) چیست؟
افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش یکی از شیوه های تبلیغاتی در اینترنت (دیجیتال مارکتینگ) است که به شرکت ها و کسب و کارها اجازه میدهد تا بر روی محصولات خود تبلیغ کنند و به ازای هر فروشی که از طریق لینک های همکاریای آنها ایجاد شود، به تبلیغ دهنده پورسانت دهند.
افیلیت مارکتینگ چگونه کار می کند؟
یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید. این فروشگاه (که اصطلاحاً به آن merchant گفته میشود)، میتواند با استفاده از افیلیت مارکتینگ، فروش محصولات خود را بالا ببرد. merchant با سایتهایی که قصد کسب درآمد از طریق معرفی محصول را دارند ارتباط برقرار میکند. این سایتها که به آنها ناشران افیلیت مارکتینگ گفته میشود، با قرار دادن تبلیغات بنری یا متنی در سایتشان و لینک به سایت merchant پیشنهاد خرید محصول را به بازدیدکنندگان میدهند. درصورتیکه بازدیدکننده بر روی لینک کلیک کند و از آن سایت خرید کند، merchant مبلغی را به ناشر تبلیغات پرداخت میکند. این مبلغ میتواند مبلغی مشخص (برای عضویت در خبرنامه و یا دانلود محصولات) و یا درصدی از فروش محصول باشد.
نکته قابلتوجه دیگر این است که اگر بازدیدکنندهای بر روی لینک افیلیت کلیک کند، ولی در آن لحظه تصمیم به خرید نگیرد و بعداً با مراجعه به سایت آن محصول یا محصولی مشابه آن را بخرد، با توجه به ثبت اطلاعات توسط کوکیهای سایت merchant و ناشر افیلیت، خرید از طریق معرفی ناشر افیلیت ثبتشده و مبلغی از فروش به ناشر افیلیت پرداخت میشود.
درواقع صنعت افیلیت مارکتینگ شامل سه گروه میشود:
- Merchant یا فروشندگان محصولات: merchant ها صاحبان کسبوکارها هستند که محصولی برای فروش دارند و قصد دارند که با ارتباط با شبکه افیلیت محصول خود را بفروشند.
- ناشران افیلیت مارکتینگ: کسانی که صاحب وبسایتها یا بلاگها هستند و میخواهند با قرار دادن لینکهای افیلیت و یا بنر، محصولاتی را به مخاطبین وبسایت خود معرفی کنند و کسب درآمد داشته باشند.
- کاربران: کسانی که بر روی لینکهای افیلیت در سایت ناشران کلیک میکنند و محصولی را خریداری میکنند.
افیلیت مارکتینگ از کجا آغار شد؟
این روش در ابتدا توسط شرکت Amazon معرفی شد و پس از آن توسط شرکت های دیگری نیز به کار گرفته شد. در این روش، تبلیغ دهنده با ارائه لینک های همکاری مرتبط با محصولات مشخص، بازدید کنندگان را به سمت وب سایت خود جذب کرده و در صورت خرید محصول، پورسانتی را از فروشنده دریافت میکند.
انواع همکاری در فروش
با اینکه سیستم افیلیت مارکتینگ از نظر عملکرد فرآیندی کاملا مشخص و ساده دارد، ولی میتوان آن را به روشهای مختلفی پیادهسازی کرد. از این رو سیستمهای پرداخت کمیسیون و پورسانت مختلفی در نظر گرفته شده است تا ناشران بتوانند درآمدهای مختلفی داشته باشند و سایت تبلیغدهنده نیز به خواستههای مختلف خود برسد.
در ادامه به معرفی انواع روشهای همکاری در فروش میپردازیم و میبینیم در هر مورد نحوه محاسبه پورسانت به چه صورت است.
پرداخت به ازای هر عمل (CPA)
همانطور که در تبلیغات کلیکی هم بحث کرده بودیم یکی از روشهای متداول سیستم پرداخت به ازای عمل یا Cost Per Action است. در تبلیغات cpa که نسبت به روشهای دیگر نرخ تبدیل بیشتری دارد و دقیقتر است، تنها زمانی هزینه پرداخت میشود که اقدام موردنظر تبلیغدهنده رخ داده باشد. حال این عمل میتواند خرید محصول، پرکردن فرم ثبت نام، عضویت در خبرنامه، شرکت در نظرسنجی، دانلود اپلیکیشن، لایک کردن، کامنت گذاشتن و… باشد.
گاهی برخی موارد را به سادگی میتوان محاسبه کرد و در بعضی از موارد مانند فعالیت و مشارکت در شبکههای اجتماعی سخت و پیچیده خواهد بود.
پرداخت به ازای هر فروش (CPS)
بدون شک پرداخت به ازای هر فروش یا Cost Per Sale یکی از مهمترین و پرکاربردترین شیوههای پرداخت است. چراکه تبلیغ دهنده به دنبال این است که سایت ناشر برای او مشتری واقعی بفرستد تا فروش آنها بیشتر شود. در مورد پورسانت به ازای فروش معمولا درصدها بین 4 تا 10 درصد از فروش کل است که بستگی به اعتبار برند تبلیغ دهنده دارد.
پرداخت به ازای هر لید (CPL)
سرنخ یا به اصطلاح مشتریان بالقوه که هنوز تبدیل به مشتریان بالفعل نشدهاند، اهمیت زیادی دارند و به آنها لید (Lead) نیز گفته میشود. بسیاری از سایتهای مختلف و برندهای کوچک و بزرگ تلاش میکنند با روشهای مختلف لیدهای ارزشمند جمعآوری کنند. در این حالت کاربران هدف باید روی لینک تعریف شده کلیک کنند و وارد صفحه فرود موردنظر شوند.
سپس با انجام اقدام موردنظر مانند عضویت در سایت، عضویت در خبرنامه، ثبت نام، ثبت ایمیل یا ثبت موبایل، پورسانتی به سایت ناشر پرداخت میشود. این روش در مواردی جواب میدهد که امکان فروش سریع محصول وجود ندارد و برای اینکه کاربران تبدیل به مشتری شوند باید زمانی صرف برقراری ارتباط و تبلیغات شود. در این حالت از روش پرداخت به ازای هر لید یا Cost Per Lead استفاده میشود.
پرداخت براساس نمایش آگهی (CPM)
این روش که در تبلیغات کلیکی نیز به آن اشاره کردیم به معنای پرداخت هزینه در ازای نمایش آگهی به هر 1000 کاربر منحصر به فرد است. در این روش که بیشتر مناسب برندسازی و معرفی محصولات است، در ازای نمایش آگهی به کاربران مبلغی به ناشر پرداخت میشود.
پرداخت به ازای کلیک (CPC)
پرداخت به ازای کلیک یا Cost Per Click، یکی دیگر از زیر مجموعههای تبلیغات کلیکی است و مانند CPM بیشتر برای آگاهی از برند (Awareness) کاربرد دارد، اما بهتر از CPM است؛ چراکه حداقل میدانید کاربران روی لینک موردنظر کلیک کردهاند.
پرداخت با تعرفه ثابت
در این روش کاملا مشخص است که ناشر در ازای قرار دادن تبلیغات روی سایت خود و کلیک کاربران مبلغ ثابتی دریافت میکند. البته پیشنهاد میشود فقط سراغ این روش نروید و از انواع شیوههای پرداخت به صورت ترکیبی استفاده کنید.
استفاده موثر از افیلیت مارکتینگ
با توجه به اینکه امروزه بیشتر افراد از اینترنت برای خرید کردن محصولات استفاده میکنند، استفاده از روش های دیجیتال مارکتینگ مانند افیلیت مارکتینگ به شرکت ها و کسب و کارها این امکان را میدهد تا به راحتی برای خود بازار فروش جدیدی را به وجود آورند. اما برای استفاده موثر از روش افیلیت مارکتینگ نیاز است که تبلیغ دهنده با دقت به انتخاب محصولاتی که میخواهد تبلیغ کند، بپردازد. انتخاب محصولاتی که به مشتریان مورد نیازشان هستند و ارائه آنها با کیفیت بالاست، میتواند به افزایش فروش و در نتیجه به افزایش درآمد تبلیغ دهنده منجر شود. همچنین، نیاز است که تبلیغ دهنده قادر باشد تا به خوبی به بازدید کنندگان وب سایت خود پیام دهد و آنها را متقاعد کند که خرید محصولی که ارائه شده است، برایشان مناسب است. به علاوه، باید به روز رسانی های مناسبی برای وب سایت خود ارائه دهید و به کیفیت و امنیت آن توجه کنید تا بازدید کنندگان به راحتی محصولات را خریداری کنند و مطمئن باشند که اطلاعات شخصی و پرداختی آنها محافظت میشود.
مزیت بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) برای تبلیغ دهندگان
بعضی کسبوکارهای کوچک افیلیت مارکتینگ را برای تبلیغات خود مناسب نمیدانند. درحالیکه افیلیت مارکتینگ از بهینهترین روشها در رسیدن به هدفهای بازاریابی و برندینگ است و جزو روشهای با ROI بالا در مارکتینگ محسوب میشود. چون شما بهعنوان یک تبلیغ دهنده فقط زمانی برای بازاریابی افیلیت هزینه پرداخت میکنید که نتیجهای که از آن انتظار داشتهاید را به دست آورید. ازاینجهت به این نوع بازاریابی، بازاریابی بدون ریسک میگویند. همچنین شما برای شروع بازاریابی افیلیت نیازی به سرمایه یا پرداخت اولیه ندارید. به همین خاطر این بازاریابی برای کسبوکارهای کوچک نیز مناسب است.
مزیت بازاریابی معرف برای ناشران تبلیغات
ناشران، افیلیت مارکتینگ را فرصت بسیار خوبی برای فروش محصولات بدون نیاز به تولید و یا انبارداری محصولات میدانند. میزان درآمد حاصل از افیلیت مارکتینگ به موارد زیر وابسته است:
- میزان بازدهی و قابلاعتمادی شبکه تبلیغاتی که با آن همکاری میکنید.
- مقدار مبلغی که به ازای به هدف رسیدن تبلیغات دریافت میکنید و همچنین conversion rate لینکهایی که در سایت خود قرار میدهید.
- میزان شناخت شما درباره مخاطبین سایتتان که چه محصولاتی را بیشتر میپسندند و احتمال خرید چه محصولاتی در وبسایت شما بیشتر است.
سخن آخر
در این روش، تبلیغ دهنده با استفاده از لینک های همکاری مختلف، میتواند محصولات متنوعی را تبلیغ کند و به صورت همزمان از تبلیغات متعدد درآمد کسب کند. به علاوه، با استفاده از تحلیل های دقیق و ابزارهای تبلیغاتی آنلاین، میتوانید بهترین نتیجه را از این روش تبلیغاتی به دست آورید. با توجه به اینکه این روش از نظر هزینه، ارزان تر از روش های تبلیغاتی سنتی است، به شرکت ها و کسب و کارها این امکان را میدهد تا با کمترین هزینه، به مشتریان جدید دست پیدا کنند و در طولانی مدت، بازار فروش خود را گسترش دهند. بنابراین، اگر شما یک شرکت یا کسب و کار دارید، بهتر است که از روش افیلیت مارکتینگ استفاده کنید تا به راحتی بازار فروش جدیدی را برای خود به وجود آورید. با توجه به اینکه این روش به شما امکان میدهد تا با کمترین هزینه، به مشتریان جدید دست پیدا کنید، درآمد خود را افزایش دهید و بازار فروش خود را گسترش دهید.